Tuesday, November 3, 2009

Shahidan mahu Asri tolak ketuai Yadim


Nov 3, 09 8:57am
Bekas menteri besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim berharap Dr Mohd Asri Zainul Abidin menolak pelantikannya sebagai yang dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) sekiranya ditawarkan.

Katanya, bekas mufti Perlis itu telah dikenakan tekanan oleh pelbagai pihak selepas cadangan untuk melantiknya ke jawatan itu oleh kerajaan Malaysia.

Baru-baru ini Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong yang disifatkan Shahidan sebagai satu serangan peribadi terhadap Dr Mohd Asri.

Ketika menghubungi Bernama dari London semalam, Shahidan berkata tokoh muda agama itu telah dihukum lebih awal dan sewajarnya beliau tidak menerima jawatan yang ditawarkan itu.

Menyentuh penahanan Dr Mohd Asri malam kelmarin oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dengan alasan beliau mengajar tanpa tauliah, Shahidan yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno menyifatkan perbuatan itu amat memalukan.

Banyak lagi isu agama yang lebih penting dan perlu diberi perhatian oleh Jais, katanya.

Shahidan berkata Jais tidak pula menahan "orang-orang agama" yang berucap di pentas politik.

Beliau mendakwa Jais bersikap pilih kasih dalam tindakan mereka dan penahanan Dr Mohd Asri itu adalah kesan daripada pilih kasih itu. BERNAMA

No comments: