Sunday, July 18, 2010

Hishamudin terkejut hal seragam PDRM..


Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dikatakan amat terkejut dengan laporan akhbar hari ini bahawa pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak mempunyai hak eksklusif bagi warna dan reka bentuk pakaian seragam mereka.

Hishamuddin yang mendakwa bahawa pasukan polis wajar mempunyai pakaian seragam tersendirinya untuk membolehkan orang ramai dapat membezakan mereka dari agensi-agensi kerajaan dan pasukan keselamatan swasta yang lain.

Beliau menggesa supaya pakaian seragam PDRM perlulah digazetkan sejak ia diperkenalkan.

Akhbar The Star hari ini telah melaporkan kenyataan oleh Timbalan Pengarah Pengurusan (Latihan) Bukit Aman, Datuk Mortadza Nazarene yang mendakwa bahawa polis tidak mempunyai hak eksklusif bagi pakaian seragam birunya.

Mortadza berkata bahawa pihak polis mahu mewartakan warna dan reka bentuk pakaian seragam mereka bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan orang ramai.

Malah bagi Hishamuddin yang berkata lagi, “Walaupun polis tetap boleh menjalankan tanggungjawab mereka tanpa mengira warna pakaian seragam, namun orang awam juga mestilah boleh membezakan antara polis ataupun bukan.”

Jelas beliau, ada sesetengah kes yang berlaku dimana pengawal keselamatan mempunyai pakaian seragam yang hampir sama dengan polis terutamanya polis trafik.

Bagaimanapun menurut Menteri Dalam Negeri itu juga, beliau tidak akan membuat keputusan segera mengenai perkara itu dan akan arahkan siasatan mengenai agensi-agensi lain berkemungkinan telah menempah pakaian seragam mereka.

Hishamuddin juga mengarahkan pihak PDRM juga meneliti kos berkaitan, mengkaji kesilapan di pihak mereka dan mencadangkan penyelesaian kepada masalah ini.-KLToday.com

http://www.kl-today.com

No comments: