Sunday, August 9, 2009

KERAJAAN SELANGOR TAK SETUJU...!!!


KERAJAAN SELANGOR TIDAK SETUJU TAWAR HARGA LEBIH TINGGI
KEPADA SYARIKAT KONSESI AIR


SHAH ALAM : Kerajaan Negeri Selangor mengalu-alukan kenyataan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau danAir, Peter Chin (New Straits Times, 4 Ogos 2009) bahawa adalah penting untuk menyelesaikan perundingan penstrukturan semula industri perkhidmatan air di Selangor dengan secepat mungkin.

Kerajaan Negeri menyokong penuh dengan pandangan tersebut agar kepentingan orang awam terjamin memandangkan perundingan telahpun berjalan sepanjang bulan Jun sehingga ke sekarang. Namun, Kerajaan Negeri tidak bersedia untuk menawarkan harga yang lebih tinggi kepada syarikat konsesi perkhidmatan air yang selainnya bagi aset perkhidmatan air mereka kerana ini akan segera mengakibatkan peningkatan kadar Pertamanya, tawaran yang dibuat pada Jun 2009 telahpun menandakan harga yang jauh lebih tinggi daripada tawaran ketika Februari 2009. Kedua, syarikat konsesi air telah diberi pampasan yang secukupnya berdasarkan nilai yang munasabah dengan mengambil kira segala modal dan risiko.

Ketiga, harga yang lebih tinggi dibayar kepada syarikat konsesi akan membebankan rakyat, baik melalui pembayaran cukai mahupun peningkatan kadar tarif air pada masa depan.
Pembelian semula aset perkhidmatan air daripada syarikat konsesi pada harga yang lebih tinggi sememangnya tidak adil kepada rakyat. Kerajaan Negeri amat risau jikalau Kerajaan Persekutuan sanggup menawarkan harga yang lebih tinggi kepada syarikat konsesi air.
Kerajaan Negeri berharap perkara ini tidak berlaku kerana rakyat pasti akan dibebankan dua kali, iaitu pertamanya melalui pembayaran cukai, keduanya melalui peningkatan kadar tarif air.

TAN SRI DATO’ ABDUL KHALID IBRAHIM

DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR


No comments: