Sunday, July 17, 2011

Generasi Bersih 709 simbolik penghormatan Baharudin

KUALA LUMPUR: Gabungan aktivis golongan muda yang dikenali sebagai Generasi Bersih 709 hari ini berarak di perkarangan Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) menuju ke Avenue K, dekat sini sebagai simbolik penghormatan kematian Baharudin Ahmad semasa perhimpunan Bersih 9 Julai lalu.

Rombongan yang diketuai oleh Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Lee Khai Loon disertai lebih kurang 30 berbaju kuning masing-masing membawa bunga kekwa kuning dengan sepanduk Generasi Bersih 709 itu berarak secara aman tanpa kawalan polis.

Perarakan lebih kurang 200 meter itu kemudian berkumpul di hadapan Avenue K, sebelum mereka bertafakur dan membacakan surah Al-Fatihah kepada Allahyarham Baharudin.

Turut serta dalam perarakan itu, anak saudara arwah, Azhar Kassim yang turut membawa buku Perlembagaan Negara yang diikat reben kuning sambil mengibarkan jalur gemilang.

Ketika berkumpul di hadapan Avenue K, Khai Loon turut memberi ucapan ringkas mengenai perarakan itu ekoran kerajaan yang masih berkeras tidak memohon maaf kepada keluarga arwah Baharudin dan rakyat Malaysia yang berhadapan keganasan polis.

Selain itu, rombongan pelbagai kaum itu turut mendesak kerajaan mengadakan siasatan tanpa melindungi mana-mana pihak.

Menariknya, kemuncak kepada perarakan itu meletakkan bunga kekwa kuning beserta sepanduk tertera Generasi Bersih 709 sebagai penghormatan kepada Allahyarham Baharudin.

No comments: