Friday, April 10, 2009




KENYATAAN AKHBAR
06 APRIL 2009

SELANGOR POHON PENJELASAN JABATAN INSOLVENSI MALAYSIA

SHAH ALAM: Kerajaan Negeri Selangor, melalui pejabat peguam yang telah dilantik, telah pun menulis surat rasmi kepada Jabatan Insolvensi Malaysia untuk mendapat kepastian tentang kedudukan dana sejumlah RM9.9 juta kepunyaan Badan Amal dan Kebajikan Isteri -Isteri Selangor (BALKIS).

Dalam surat yang bertarikh 06 April 2009, Kerajaan Negeri antara lain meminta pengesahan jika benar Jabatan Insolvensi sedang mengendali dana tersebut sepertimana yang telah diberitahu oleh pegawai Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Negeri Selangor, Puan Tairah binti Yusof kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan Kebertanggungjawab dan Ketelusan (Selcat) dalam satu siasatan minggu lepas.

Jika benar dana tersebut adalah dalam pengendalian Jabatan Insolvensi Malaysia, Kerajaan Negeri Selangor meminta agar dana tersebut diberi dan diamanahkan kembali kepada pihak Kerajaan Negeri untuk tindakan sewajarnya.

Perlu ditegaskan disini, Kerajaan Negeri Selangor mempunyai tanggungjawab terhadap dana RM9.9juta tersebut memandangkan dana tersebut adalah, antara lain, hasil sumbangan agensi-agensi Kerajaan Negeri. Tambahan pula, mengikut nasihat undang-undang yang diberi kepada Kerajaan Negeri, pembubaran BALKIS adalah salah di sisi undang-undang.

Kerajaan Negeri Selangor berharap Jabatan Insolvensi akan bersikap professional dalam mengendali kes ini dengan memberi pengesahan yang diperlukan secepat mungkin.

NIK NAZMI NIK AHMAD
SETIAUSAHA POLITIK KEPADA
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

No comments: